ניהול מוניטין לנבחרי ציבור
בעמוד זה נדבר על החשיבות של ניהול מוניטין לנבחרי ציבור, על הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת במסגרת פרויקט אינטרנטי, ועל ההבדלים המרכזיים בין ניהול מוניטין עבור נבחרי ציבור לבין בעלי מקצוע אחרים.
דוגמאות למקרים של משברי מוניטין בקרב נבחרי ציבור
זוכרים את פרשית אולמרט? את סוגית דרעי? את סערת שרה נתניהו? ובכן, איך אפשר לשכוח? ומצד שני, איך אפשר לזכור כשבכל שני וחמישי ישנה פרשיה חדשה שמסעירה את המדינה. חשוב לזכור שמשברי מוניטין הם קצרי טווח, אך מוניטין חזק ויציב נשאר לאורך זמן ולא מרפה. בזכות בנייה של מוניטין חזק ובזכות ניהול מוניטין נכון, גם במקרים של משברים כאלה ואחרים ניתן לצאת הרבה יותר בקלות מהמשבר ולא להיסחף עמוק בתוך ים הבלגאן. ניהול מוניטין לנבחר ציבור מיועד לא רק למקרים של משברים, או למקרים בהם נבחר הציבור מנסה להיבחר – בסופו של יום מדובר בשם ובתדמית שתשתקף לגביו ברשת. ולתדמית זו יש השפעה רבה כיצד הוא נתפס בציבור.
במה שונה ניהול מוניטין לנבחרי ציבור מניהול מוניטין לדמויות מסחריות?
הצורך בבנייה של מוניטין הוא זהה אצל כולם – רופאים, נבחרי ציבור, שחקנים בעלי עסקים, חברות וארגונים. כל גוף או אדם שמעוניינים לצאת אל הציבור וליהנות מתמיכתו נדרשים לבנות מוניטין חזק שיחזיק מעמד גם בטלטלות הקשות ביותר. מוניטין הוא עניין שיש לתחזק ולא להשאיר אותו תלוי באוויר או להתייחס אליו אך ורק במקרי קיצון. עם זאת, עבור נבחרי ציבור המוניטין הוא הכלי החזק ביותר שלהם. מכיוון שנבחרי ציבור למעשה מייצגים את הציבור הם זקוקים לתמיכתו המלאה בכל שלב ושלב של הדרך בעיקר בשתי נקודות ציון חשובות – בעת בחירות ובעת משברים. ניהול מוניטין אינטרנטי עבור נבחרי ציבור, במיוחד בתקופות של בחירות בהן הוא זקוק לתמיכתו הפיזית של הציבור בצורת הצבעה בקלפיות, או בתקופות של משבר הוא כלי חזק וחשוב ביותר בארסנל הכלים של כל איש ציבור. רשת האינטרנט המהווה פלטפורמה יעילה להעברת מידע על סוגיו השונים, היא כבר מזמן הזירה הציבורית בה הכל מתרחש, ובמרוצת השנים ניהול מוניטין נכון שדוחק תוצאות שליליות ומקדם תוצאות חיוביות הקשורות לשמו של מושא הקמפיין, מוצא את עצמו יותר ויותר במרכז הזירה השיווקית.
האם ניהול מוניטין אינטרנטי מספיק או שיש צורך בעבודה מקיפה יותר?
אנשי ציבור פונים אל כל העם, גם אל אלו שאינם מחוברים כמו אינפוזיה לוריד לרשת האינטרנט. עם זאת, חשוב לזכור שגם אלו שאינם מחוברים 24/7 מחוברים לאנשים שדעתם מושפעת מאוד מהמתרחש ברשת האינטרנט, ולכן הפניה אליהם יכולה להיעשות בצורה עקיפה גם באמצעות רשת האינטרנט. ניהול מוניטין אינטרנטי הוא פעולה חשובה ומרכזית בבניית המוניטין של נבחרי ציבור, אך במקרים מסוימים היא צריכה להיות מלווה במאמצי שיווק אחרים הפונים אל קהל שדעתו אינו מעוצבת באמצעות רשת האינטרנט, או במקרים בהם נדרש עיצוב דעת קהל חזק יותר שפונה אל הקהל מכמה כיוונים שונים ואף במדיומים המסורתיים.
כיצד מתבצע ניהול מוניטין אינטרנטי לנבחרי ציבור?
המטרה המרכזית של קמפיין ניהול מוניטין עבור נבחרי ציבור היא להציג לגולש או לכל גורם אחר המחפש מידע אודות מושא הפרויקט את תוצאות החיפוש החיוביות ביותר שיביאו לבנייה חיובית של מוניטין בעינו של צרכן המידע שחיפש את המידע הרלוונטי. במקרים בהם קיימות תוצאות שליליות הקושרות את שמו של מושא הקמפיין להיבטים כאלה ואחרים שיכולים להזיק למוניטין שלו, הקמפיין יבצע התחשבות בתוצאות אלו וינסה לדחוק את תוצאות החיפוש השליליות אל תחתית הרשימה, אל מעבר לעמוד הראשון של תוצאות החיפוש של גוגל. דחיקת התוצאות השליליות ובניית המוניטין החיובי מתבצעות באמצעות יצירה של נכסי אינטרנט חיוביים שמציגים את נבחר הציבור המקודם באור חיובי, מקצועי, אישי ואיכותי. הדגש המרכזי בנכסים חיוביים אלו יהיה בתחום הרשתות החברתיות והבלוגים.
יצירת פרופילים אישיים ברשתות החברתיות השונות מאפשרת לנבחרי הציבור לגשת אל העם בצורה נגישה וקרובה יותר, בדרך הנוחה ביותר עבורם, ממש כמו שהם יוצרים קשר אישי עם המשפחה או החברים שלהם באמצעות הרשת החברתית. בנוסף לערך החברתי שיש לנכסים אינטרנטיים אלה, גוגל נוטה לחבר את שמו של נבחר הציבור אל פרופילי הרשת החברתיים שלו ולהעדיף הצגה שלהם בתוצאות החיפוש על פני הצגה של תוצאות שליליות אחרות. בלוגים הנכתבים בשמם של אנשי ציבור מאפשרים לציבור הצצה אל תוך עולמו הפרטי של נבחר הציבור המפרסם אותם, בין אם מדובר בבלוג אישי על חייו הפרטיים של נבחר הציבור ובין אם מדובר בבלוג מקצועי הנכתב בשמו שמציג את הצדדים המקצועיים שלו בראייה עמוקה יותר.