טעויות נפוצות בניהול מוניטין בישראל
ניהול מוניטין הוא תחום עיסוק מעולם השיווק אונליין שיכול להכפיש ולמוטט אדם מבחינת הנראות שלו ברשת ומן העבר השני יכול להציל אדם מתצוגה ונראות שלילית בתוצאות החיפוש של גוגל. כיום, בעולם שמנוהל בעיקרו באמצעות מחשבים ודרך רשת האינטרנט, מדובר בניהול מוניטין דרך הרשת, הקושר יחדיו תחומים שונים כמו קידום אתרים, שיווק ברשתות חברתיות ויצירת תודעת קהל באמצעות רשת האינטרנט. בארצנו הקטנטונת, בה כולם מכירים את כולם, על אחת כמה וכמה עם הופעתן של ענקיות האינטרנט גוגל ופייסבוק, טעויות רבות מתבצעות בעת הניסיון להציג בצורה אחידה שם, מותג או מוניטין מסוימים.
במציאות בה גוגל הוא שער הכניסה לאינטרנט של מרבית הגולשים, לעתים עשויות להופיע תוצאות שליליות על חברה או איש עסקים מסוים, כך שבחיפוש פשוט בגוגל אותו איש עסקים עשוי להינזק בעקבות המוניטין השלילי שמופיע עליו. בעמוד זה תגלו מספר טעויות נפוצות שנעשות בארץ, במטרה שתוכלו גם אתם ללמוד מהן, ולא לחזור על טעויות שכבר נעשו לפניכם.
מותג אחד – שמות משתמש שונים
אחת הטעויות הנפוצות ביותר בתחום של ניהול מוניטין בארץ הוא שימוש בשמות משתמש שונים. פעמים רבות מתווספות לרשת האינטרנט כתבות, עמודי משתמש, ערוצים ופרופילים שלמים במטרה לנקות תוצאות שליליות ולדחוק אותן כלפי מטה במקרים מסוימים של חיפוש ברשת האינטרנט ובמנוע החיפוש גוגל. מדובר למעשה בפעולה חיובית בעיקרה – הוספת נוכחות אינטרנטית מעובה, במטרה ליצור אזכורים של מידע חיובי לצורך ניהול נכון של המוניטין, אך הטעות מתחילה כאשר אין אחידות בין שמות המשתמש או אפילו גרוע מכך, כששם המשתמש עצמו אינו מצביע על הדמות לה מבצעים את ניהול המוניטין. לדוגמא, אם ראש הממשלה היה פותח ערוץ יוטיוב חדש, ותחת השם שלו היה מופיע השם של חברת יחסי הציבור המנהלת עבורו את הקמפיינים, הדבר היה נראה אחרת, גם בעיני הגולש וגם בעיני גוגל, מאשר במקרה ההפוך בו שמו של ראש הממשלה עצמו היה מופיע כמנהל הערוץ. במקרה של ראש הממשלה חשוב גם לדבוק בשם אחיד בכל הפרופילים – כך לדוגמה אם בחרתם להיצמד לכינוי "ביבי" לצורך ההמחשה, רצוי להיות עקבי. מצד שני מאוד תלוי כיצד הגולשים מחפשים אותנו ברשת. יש כיום כלים דרכם ניתן לדעת כיצד אנשים מחפשים כל אחד מאיתנו וכל עסק ברשת – ובהתאם לכך יש לבנות מוניטין חיובי על התוצאות המחופשות יותר.
פניה לגוגל להסרה מהאינדקס יכולה לעבוד במקרים ספציפיים בלבד!
ישנם מקרים בהם גוגל מספקת תוצאת חיפוש שלילית, בה הדף הוסר או מקשר למקום לא נכון (אז יופיע בדרך כלל דף שגיאה 404). במקרים כאלה כדאי מאוד לנסות ולהסיר את תוצאת החיפוש מהסיבה הפשוטה שבקשה שכזו תתקבל ברוב המקרים. גוגל לא אוהבת לקשר למקומות שבורים, או לספק קישורים לא רלוונטיים ולא מהימנים שאינם עובדים. במידה ומצאתם תוצאת חיפוש המקשרת אתכם כלינק שבור או למקום לא נכון, אל תהססו להגיש את הבקשה לגוגל ותימנעו מהטעות הנפוצה שישראלים רבים עושים. טעות זו נפוצה בגלל הסיבה הפשוטה שגוגל לא אוהבת להסיר תוצאות חיפוש, לא משנה כמה חזק תבקשו. בדיוק בשל כך ישראלים רבים מוותרים מראש ולא מגישים את הבקשות הרלוונטיות עבור תוצאות שליליות שלא משרתות אותם כשורה.
ריכוז מאמצים באתרים לא נכונים
קודם כל צריך לחפש בגוגל ולראות היכן מופיעות תוצאות שליליות. לצד גישה זו יש לחשוב גם בראייה היכן נמצא קהל היעד הרלוונטי ללקוח לו אנו מנהלים את המוניטין. תנועת הגולשים בארץ מתרכזת לכמה אתרים מרכזיים, או אתרים אחרים העוסקים בנישות ספציפיות. באתרי נישה ספציפיים ניתן למצוא קהלי יעד מסוימים כמו למשל אתרים מיוחדים לחרדים. באתרים מסוימים לא ניתן למצוא את אוכלוסיות היעד הללו, ולכן ריכוז המאמצים צריך להתבצע בצורה מושכלת ולא בצורה של ירי לכל עבר. ישראלים רבים כבר ביצעו ועדיין מבצעים את אותה הטעות, ומרכזים את המאמצים שלהם באתרים סתמיים, בהם כבר פתחו בעבר שם משתמש, או באתרים שלטענתם הם מובילים, אך אין הם מקשרים אל קהל היעד הרצוי. בכל מאמץ אינטרנטי בעולם של ניהול מוניטין צריך לזכור תמיד, המאמצים מכוונים לגוגל אך לא רק. גם קהל היעד שלנו יתקל במאמץ כזה או אחר שביצענו, וכך נבנית תודעת ציבור רחבה וחיובית.
חוסר נגישות לשפות
בהמשך לנקודה הקודמת, בארץ ישראל מגזרים רבים הדוברים שפות שונות. כך גם תוצאות החיפוש של גוגל, מתאימות לשפות שונות ממקורות חיפוש שונים. ניהול מוניטין טוב ואיכותי, הפונה לשכבות שונות של האוכלוסיה, אינו מסתפק בשפה העברית, אלא בונה את המוניטין שלו בצורה נכונה ומושכלת, שמתאימה למגזרים שונים. גם הרשתות החברתיות המתאימות למגזרים שונים בארץ משתנות ממגזר למגזר, יחד עם אופי הפרסום בהן, וגם השפה בה מתבצעים הפרסומים.