למה לדחוק ולא לנסות להסיר?
אנשים, מותגים או חברות הסובלים ממוניטין לוקה בחסר או מתוצאות חיפוש שליליות המופיעות בהקשר לשמם במנוע החיפוש של גוגל, ניצבים בפני קשיים רבים בעת ניסיונם לנקות את שמם. אחד הקשיים הגדולים ביותר בתחום זה הוא הניסיון להסרת תוצאות מתוצאות החיפוש של גוגל. עם זאת, ישנה שיטה שעובדת בצורה מצויינת במקרים אלו – והיא הדחקה של תוצאות שליליות אל מתחת לתחום הנראה על ידי הגולש הממוצע.
קשה מאוד להסיר תוצאות חיפוש שנשמרות בגוגל
ענקית החיפוש, המידע והאינטרנט, גוגל, שמה לעצמה למטרה להגיש לגולש את המידע הרלוונטי ביותר עבורו בצורה קלה ופשוטה. במערכת המידע של גוגל עומלים ימים כלילות על פיתוח מערכי מידע שמצליחים לשמור מידע רלוונטי בצורה מאונדקסת, ולמעשה ממפים את כל המידע שבעולם באמצעות המוצרים השונים שפיתחו – מנוע החיפוש עבור רשת האינטרנט, גוגל מפות עבור כלל המפות והדרכים בעולם, שפות באמצעות מנועי תרגום והרשימה עוד ארוכה. במדינות הדמוקרטיות של העולם, החוק מציג גרסה בה לכל אחד ואחת יש הזכות לדעת, הזכות לחופש המידע והביטוי, זכות שגוגל מאוד אוהבת ושומרת עליה בקנאות. כתוצאה מזכות זו ומחוקים משפטיים תחתיה גוגל פועלת, ברוב המקרים אין היא ממהרת להסיר תוצאות חיפוש בהתאם לבקשתו של גורם כזה או אחר, בטענה כי המידע הוא רלוונטי לכולם, ואולי עבור האחד הוא משרת אינטרסים שפועלים כנגדו אך עבור האחר המידע הזה משמש כמדד אמת, בשם האמת הזו גוגל פועלת.
אז איך בכל זאת ניתן להשפיע לטובה על תוצאות החיפוש של גוגל?
ישנן דרכים חלופיות לניהול מוניטין נכון וחיובי במקרים של תוצאות שליליות, כאשר הבולטת ביניהן היא הדחקת תוצאות שליליות מהעמוד הראשון של גוגל. הרי כולנו יודעים שחמשת התוצאות הראשונות בחיפוש האינטרנטי בגוגל הן אלה שמושכות את העיניים. כולנו גם יודעים שסביר להניח שמשתמש אינטרנטי ממוצע לא יטרח לעבור את העמוד הראשון של גוגל, המכיל לרוב עשר תוצאות חיפוש. במידה וחיפוש שמכם מעלה בעמוד הראשון תוצאות שליליות, אחת השיטות הבטוחות והיעילות לניקוי השם ולניהול מוניטין נכון ואפקטיבי היא יצירת תוצאות חיוביות שתדחקנה את אלו השליליות אל העמוד השני, והשלישי, ואולי אף הלאה, הרחק מעינו הפקוחה של הגולש הממוצע. אין זה אומר שאדם המחפש תוצאות שליליות עליכם לא ימצא אותן, אך מה שבטוח הוא שחיפוש עסקי או חיפוש סתמי באינטרנט יציג עמוד ראשון נקי. מרבית הגולשים (קרוב ל-90%) כלל לא טורחים לעבור לדף התוצאות השני של גוגל – כך שמרבית פרויקטי ניהול מוניטין מתמקדים בניקוי 2 הדפים הראשונים של גוגל מתוצאות שליליות וכך למעשה מבטיחים שכמעט אף גולש לא ייחשף לתוצאות השליליות.
מה הסבירות להצלחה בפרויקט הדחקת תוצאות שליליות?
ניהול מוניטין בשיטה של דחיקת תוצאות שליליות הוא למעשה פרויקט מורכב של קידום אתרים, המכיל כמה תתי פרויקטים המשולבים ביניהם. מדובר על יצירה של עמודי אינטרנט שיכולים להשתלב בצורה מהירה ויציבה בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש בגוגל תחת מונחים נבחרים, כמו השם ושם המשפחה, ואולי גם כינויים או שמות עסקיים או שמות מותג המקושרים לשם הזה. הקידום של כל עמוד נעשה בנפרד, אך בצורה מושכלת המחברת בין העמודים המקודמים, במטרה לקדם כמה שיותר מהר את העמודים החדשים שנוצרו. בנוסף, יצירת העמודים החדשים נעשה בצורה חכמה ושיווקית, מתוך אסטרטגיה הבונה את התדמית והמוניטין של מושא הפרויקט, ובכך לכל עמוד אפקט מוניטין חיובי משלו.
שילוב של פעילות חברתית, וקידום אתרים מוצלח
כאמור, המטרה המרכזית בניהול מוניטין באמצעות הדחקת תוצאות שליליות בגוגל היא להביא למצב של עמוד ראשון נקי תחת הקלדה של מונחי חיפוש מסוימים. ניתן להגיע למצב זה על ידי קידום תוצאות חיוביות או ניטרליות שמופיעות ממילא ברשת האינטרנט כדוגמת בלוגים מעשירים, מאמרים באתרי מאמרים והקמה של פרופילים חברתיים ברשתות חברתיות. הקמת הפרופילים החברתיים משרתת שתי מטרות מרכזיות. האחת, גוגל סורקת במהירות הבזק פרופילים חדשים שנוצרים ברשתות חברתיות, ומקשרת את שמם לשם עבורו מתבצע ניהול המוניטין. שנית, הפעילות של הפרופילים החברתיים החדשים שנוצרו אינה מיועדת אך ורק לרובוטים של גוגל, אלא משרתת נאמנה את האדם או הדמות להם מבצעים ניהול מוניטין, גם שנים לאחר ניקוי העמוד הראשון מהתוצאות המכפישות או השליליות. תכנון נכון של כלל המרכיבים של פרויקט ניהול מוניטין מוצלח הוא חלק הכרחי, הרי מדובר באסטרטגיה שיווקית מדוקדקת בתחום המוניטין. אסטרטגיה זו עושה שימוש באלמנטים רבים בצורה שממשיכה לבנות את המוניטין ולהשפיע עליו גם לאחר שהפרויקט הוטמע בצורתו הראשונית.